Legendy Polskie, czyli 'Wywiad z Borutą'

"Wywiad z Borutą", Łukasz Orbitowski, Michał Cetnarowski


Legendy to słowa, na których się wychowujemy. Mimowolnie chłoniemy ich treść, wspominamy w dorosłym życiu. Otacza nas świat, który oferuje legendy i baśnie z najróżniejszych zakątków świata. 
Trudno powiedzieć, które możemy uznać za nasze rodzime, Polskie, słowiańskie. Od dłuższego czasu poszukiwałam źródeł, książek, tomików bajek, w których odnalazłabym te straszne, fascynujące, nieskażone nowoczesnością opowieści pokochane za młodu.

W ten sposób natknęłam się na polona.pl na kilka pozycji, które warte są uwagi czytelnika. O nich w osobnym poście, ponieważ nie jestem w stanie skorzystać z serwisu - przerwa techniczna.

Tropem pojedynczych słów i rzuconych na wiatry internetu haseł trafiłam na Legendy Polskie w wykonaniu Allegro. Powiedzieć, że patrzyłam oszołomiona - to za mało.
Allegro znalazło oryginalny sposób, by zaznajomić przeciętnego Kowalskiego z treścią legend, które często odchodzą w zapomnienie. 

Korzystając z najnowocześniejszych metod, bazując na legendach i mając w ręku wachlarz umiejętności utalentowanej grupy ludzi stworzyli serię filmów. W każdym z nich czarny humor miesza się z pradawnymi wierzeniami.Jesteśmy świadkami zderzenia świata pozazmysłowego i rzeczywistego. 
Nie ma tu zadęcia, nie ma pozowania - wszystko utrzymane jest w starym, dobrym, polskim stylu, który na pewno docenicie.

Oglądałam wszystkie filmy w serii, ale poniższe najsilniej wryły się w moja pamięć. 




O czym byłby ten post, gdyby na tym skończyły się moje wynurzenia? 

Przeglądając kanał allegro w poszukiwaniu co lepszych i ciekawszych kąsków natknęłam się na zwiastun "Wywiadu z Borutą". 


Oczywiście, jak strzała pomknęłam na stronę i ściągnęłam ebook, ale wyobraźcie sobie moją euforię, gdy do kompletu dostałam audiobook w wykonaniu Jandy i Drabka. 

Ich głosy wzbogaciły stworzone przez autorów postacie o unikalne cechy osobowościowe. Uczyniły je realnymi. Wykonanie okazało się fenomenalne. 

Lekcja historii


"Wywiad z Borutą" toczy się pomiędzy tytułowym Borutą, czyli Głównym Diabłem Piekła Polskiego, a renomowaną dziennikarką - Wandą. Celem dziennikarki jest rozwikłanie tajemnicy. Otrzymanie odpowiedzi na pytanie: gdzie znikł Twardowsky.
Jednak rozmowa przybiera zgoła inny obrót. 

Staje się lekcją historii w wykonaniu Boruty. Najbardziej nieprawdopodobnym, szalonym, czasami obrazoburczym, ale bez wątpienia fascynującym wykładem o początkach Polski. O kolejnych walkach wewnętrznych i zewnętrznych. 

Swobodna pogawędka przeradza się z czasem w podróż nie tylko po meandrach piekła, ale również meandrach duszy Wandy. Boruta nie ma litości. Kilkoma słowami, z niebywałą cierpliwością poddaje ją zabiegowi odzierania ze złudzeń, kłamstw i zapomnienia. 

Przedstawiona sytuacja utrzymana jest w atmosferze lekkiego absurdu. Z każdego słowa wylewa się czarny humor. Postacie są niebywale kontrastowe - mocno zarysowane, zapadające w pamięć.

Zaskoczenie


W tym przypadku, jednym z niewielu, audiobook spodobał mi się bardziej niż książka. Głosy aktorów nie giną w próżni. Otoczone są dźwiękami, które sprawiają, że słuchający ma wrażenie, jakby oglądał film bez obrazu. 

Jeżeli jednak czytacie książkę, polecam robić to przy dobrej muzyce, której te krótkometrażówki są pełne. Każda część ma własną, unikalną ścieżkę muzyczną - dopasowaną i niepodrabialną.


Mam nadzieję, że jesteście choć trochę zaintrygowani. Swoją ciekawość możecie zaspokoić na stronie, gdzie znajdziecie ebooki, audiobook, piosenki i filmy. Zapraszam!

LINK
Kryśka

CONVERSATION

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Back
to top